International Airlines Group (IAG), jedna z największych grup lotniczych na świecie, ogłosiła w ostatnich dniach ogłosiła, że hiszpańska linia lotnicza Vueling otrzyma pierwsze samoloty z rodziny B737 MAX pod koniec 2026 r. Decyzja ta stanowi historyczną zmianę w strategii firmy, która obecnie korzysta wyłącznie z rodziny airbusów A320.
Linie Vueling zostały wyznaczone jako pierwszy operator
50 samolotów B737 MAX zamówionych przez IAG, co oznacza, że po raz pierwszy hiszpańskie tanie linie lotnicze będą miały w swojej flocie samoloty Boeinga. Informacja ta została podana w raporcie wyników za drugi kwartał 2025 r., który szczegółowo opisuje inwestycje grupy w odnowienie i rozbudowę floty na najbliższe lata.
Według IAG, która kontroluje także British Airways, Iberię i Aer Lingusa, zakup na dużą skalę pozwala grupie uzyskać korzyści ekonomiczne, których pojedyncze linie nie byłyby w stanie osiągnąć. Nowe samoloty B737 MAX, wersja MAX 8-200, mają zostać dostarczone do Vuelinga pod koniec 2026 r., przyczyniając się do zwiększenia wydajności operacyjnej, oszczędności paliwa i redukcji emisji CO2.
Według informacji podanych przez przewoźnika, MAX 8-200 mają zabierać na pokład 200 pasażerów natomiast MAX-y w wersji 10 zabiorą na pokład 230 pasażerów.
Zmiana ta wskazuje również na strategiczną dywersyfikację ze strony Vueling, który obsługuje loty na trasach krajowych i europejskich ze swojej bazy w Barcelonie. Jak podkreśla IAG, qprowadzenie B737 MAX do floty może zapewnić większą autonomię i wydajność, zwiększając elastyczność przewoźnika w zakresie konkurowania na rynkach średniego zasięgu.
Inne nowości flotowe
W komunikacie IAG zwrócono również uwagę na inne niedawne dostawy w grupie: osiem samolotów z rodziny airbusów A320neo dla British Airways i Aer Lingus, cztery A321XLR dla Iberii i Aer Lingus oraz B787-10 Dreamliner dla floty długodystansowej British Airways.
IAG potwierdziła również zamówienie 71 samolotów w 2025 r., których dostawy są planowane na lata 2027–2033. Z tej liczby 35 samolotów zastąpi starsze maszyny, a 18 zostanie przeznaczonych na rozwój działalności w głównych regionach obsługiwanych przez grupę.
Flota hiszpańskiej liniiFlota Vuelinga składa się obecnie ze 143 airbusów: sześciu A319, 92 A320, 23 A320neo, 18 A321 oraz czterech A321neo. Linia oczekuje na dostawy 50 boeingów z rodziny B737 MAX: 25 B737 MAX 8-200 oraz 25 B737-10 MAX.